Gezegend - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eline Paauwe - WaarBenJij.nu Gezegend - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eline Paauwe - WaarBenJij.nu

Gezegend

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

13 Oktober 2009 | Thailand, Bangkok

Dek betekent kind en Dee betekent goed. Het is de naam van een creche in Banchang. Kinderen kunnen hier voor 60 cent per dag naartoe. De rest van het benodigde geld om de creche draaiende te houden komt van sponsors.

Afgelopen vrijdag vond de officiele wijding van Dek Dee door monniken plaats. Bijzonder hoe dat gaat, zo'n ceremonie. Het is heel indrukwekkend als de monniken hun gebeden prevelen.Maar ondertussen loopt iedereen gewoon in en uit en gaan er ook links en rechts wat telefoons af. Kinderen lopen er ook gewoon tussendoor.

Stephan had laatst een crematie. Op het eind was de daadwerkelijke verbranding te volgen op een televisiescherm achter de tempel. Maar voordat de verbrandingsbeelden het beeld vulde, stond een televisiequiz te schallen. Daar stond iedereen eerst een paar minuten naar te kijken. Als afscheidskadootje kreeg iedereen vervolgens een nagelknippertje.

Een vriendin van mij ging laatst in een gehuurd busje op stap en had een bus met veiligheidsriemen besteld. De bus kwam, maar zonder riemen. Toen ze ernaar vroeg wees de chauffeur naar het amulet dat aan de spiegel hing. 'Madam, is ok, is ok.'

Ik vind het toch altijd weer interessant al die verschillen. Want waarom vind ik het nou raar om een nagelknippertje te krijgen als je weggaat na een crematie?

Thaise mensen vinden ons ook raar. Omdat we zoveel brood eten, omdat we speciaal eten voor katten kopen, omdat we 3 zoenen geven als we elkaar zien, omdat we de verjaardagstaart aan het begin van een feestje doen en niet aan het eind, omdat we in de zon liggen, omdat we allemaal zo groot zijn,omdat we onze schoenen binnen aanhouden, omdat onze kinderen zoveel herrie maken, omdat we een fiets als transportmiddel gebruiken als we een auto hebben.

Wanneer is het regenseizoen in Nederland, vroeg iemand me laatst.
Daar moest ik hard om lachen, maar kreeg het niet uitgelegd. We hebben het niet maar het regent wel veel. Leg dat maar eens uit.

PS
Ik wil nog even niet onvermeld laten dat Dek Dee altijd sponsors kan gebruiken. Voor 12000 bath (240,-) kan je een crecheplaats voor een kind kopen. Dit is een plek voor 2 jaar (van 3 tot 5jaar). Daarna gaan ze naar school.